Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/60
Title: واقع وآفاق مشروع التعليم الرقمي بجامعة قسنطينة 2، عبد الحميد مهري
Authors: Boufalta, Mohamed Seifeddine 
Zehioua, Abdelkarim 
Affiliations: Faculty of Economic, Commercial and Management Sciences 
Faculty of Economic, Commercial and Management Sciences 
Keywords: التعليم الرقمي;التعليم عن بعد;جامعة عبد الحميد مهري قسنطينة 2
Issue Date: 1-Jan-2019
Journal: المجلة العربية للآداب والدراسات الانسانية 
Issue: 6
Start page: 125
End page: 146
Abstract: 
عرفت الجزائر منذ سنوات التسعينيات عدة تجارب في ميدان التعليم الرقمي سواء في ميدان التكوين المهني أو في التعليم العالي، وحتى القطاع الخاص كانت له مبادرات في مجال دروس الدعم المدرسي للتلاميذ. ولكن أغلب هذه المحاولات عرفت الفشل لأن البيئة الاقتصادية والاجتماعية لم تكن مستعدة لاستقبال هذا النوع من المشاريع. في السنوات الأخيرة، سارعت الكثير من مؤسسات التعليم العالي بالجزائر إلى ولوج هذا الميدان من جديد خاصة وأن كل الظروف أصبحت مواتية لاعتماد التعليم الرقمي. من هنا ارتأينا إلى تناول تجربة مهمة لأحد أهم جامعات الجزائر (جامعة قسنطينة 2)، فجاء التساؤل الأساسي للإشكالية: ما هو واقع وآفاق مشروع التعليم الرقمي بجامعة قسنطينة 2 عبد الحميد مهري؟ للإجابة على هذا التساؤل اعتمدنا المنهج الوصفي التحليلي من خلال استعمال تحليل SWOT . وكانت أهم نتائج الدراسة، أن المشروع كان ناجحا شكلا لكن المضمون يشوبه بعض الاختلالات التي تم التطرق اليها في هذه الورقة. (الملخص المنشور)

Since the 90s, Algeria has had several experiences in the field of e-learning whether in professional training or higher education, and even the private sector has seen initiatives with tutoring courses to students. Most of these projects failed because the socio-economic environment was not favorable for this type of project. In recent years, several institutions of higher education in Algeria have rushed to reintegrate this type of education at the university, especially since all conditions have become favorable to the adoption of e-learning. For this, we analyzed the important experience of Constantine2 University, one of the largest universities in Algeria. The fundamental question of our problematic was what is the reality and prospects of the project of digital education at the university of Constantine 2 Abdel Hamid Mehri? To answer this question, we adopted the descriptive analytical approach by using the SWOT analysis. The most important result of the study is that the project has been successful, but the content is loaded with some imbalances that we will present in this article. (Published Abstract)
URI: http://dspace.univ-constantine2.dz/handle/123456789/60
Appears in Collections:Journal Articles

Files in This Item:
File Description SizeFormat
ajah_2019-n6_125-146.pdf494.9 kBAdobe PDFView/Open

Show full item record

Page view(s)

17
checked on Jan 15, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.