Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/54
Title: Research governance in Universities: The example of Westminster University and the status of Algerian University
Authors: Mebarki, Louiza 
Affiliations: Faculty of Economic, Commercial and Management Sciences 
Keywords: Governance;Ministerial Governance;Scientific Research Governance;Committee-based Governance;Scientific Research
Issue Date: 1-Sep-2020
Conference: The second international conference about University Education and Socio-economic Environment: University Governance Laboratory on Architecture, City, Professions and Training 
Abstract: 
The study aimed at examining one of the models of scientific research governance in the United Kingdom. The study was divided into two parts: Theoretical representing the literature in the field of governance in universities, scientific research governance. An applied part in which the status of scientific research governance policy of: Westminster University-London was presented, then Turning to the state of scientific research in Algeria and what challenges and development opportunities or helps to come up with a framework for governance of scientific research at the university level. It been relied of the data available on: the official websites of the universities under study, news sites, the Ministry of Higher Education website and various legal texts organized from laws, publications and instructions in the field of scientific research: research projects, laboratory construction, scientific plagiarism ... etc. The most important findings were: The absence of a framework that clarifies the governance of scientific research at the Algerian University, there is no balance between internal and external policies at the Algerian University, As it appears that internal policies have a greater impact on the policies, practices, and procedures of scientific research than foreign policies, there is no separation between administrative and scientific authorities, and there are no clear methods for evaluating scientific research

هدفت الدراسة للاطلاع على إحدى نماذج حوكمة البحث العلمي في الولايات المتحدة، انقسمت الدراسة إلى جزئين: نظري تم التطرق فيه إلى الأدبيات في مجال الحوكمة في الجامعات ثم حوكمة البحث العلمي، جزء تطبيقي تم فيه عرض بيان حوكمة البحث العلمي لـ: Westminster University-London ،ثم التطرق إلى حالة البحث العلمي في الجزائر وما تحديات وفرص تطويره أو تساعد للتوصل لوضع إطار عمل لحوكمة البحث العلمي على مستوى الجامعات. تم الاعتماد على البيانات المتوفرة على مستوى: المواقع الرسمية للجامعات محل الدراسة، مواقع الأخبار، مو قع وزارة التعليم العالي ومختلف النصوص القانونية المنظمة من قوانين، مناشير وتعليمات في مجال البحث العلمي: المشاريع البحثية، إنشاء المخابر، السرقة العلمية...إلخ. أهم النتائج المتوصل كانت :عدم وجود إطار عمل يوضح حوكمة البحث العلمي في الجامعة الجزائرية، لا يو جد توازن بين السياسات الداخلية والخارجية في الجامعة الجزائرية، إذ يبدو أن للسياسات الداخلية تأثير أكبر على سياسات و ممارسات وإجراءات البحث العلمي من السياسات الخارجية، عدم وجود فصل بين السلطات الإدارية والعلمية كما لا توجد طرق تقييم واضحة للبحث العلمي
URI: http://dspace.univ-constantine2.dz/handle/123456789/54
ISBN: 9789931950516
Appears in Collections:Conference Paper

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Template_univesitygovernance.pdf1.23 MBAdobe PDFView/Open

Show full item record

Page view(s)

34
Last Week
6
Last month
checked on Jan 15, 2021

Download(s)

2
checked on Jan 15, 2021

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.