Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/44
Title: الثقافة المعلوماتية وحتمية تعليمها في الجامعات الجزائرية: دراسة ميدانية بجامعة قسنطينة 2عبد الحميد مهري
Other Titles: Information literacy and the necessity of teaching it at the Algerian universities: A survey led at the University Constantine 2 –Abdelhamid Mehri
La culture de l’information et la nécessité de son enseignement dans les Universités Algériennes: Enquête menée à l’Université Constantine 2-Abdelhamid Mehri-
Authors: Hafdi, Zohir 
Mezleh, Rachid 
Affiliations: Library Science and Documentation Institute 
Keywords: ثقافة المعلومات;التكوين;جامعة عبد الحميد مهري قسنطينة 2;تكنولوجيا المعلومات;الأساتذة الجامعيين
Issue Date: 15-Dec-2019
Journal: مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية 
Issue: 52
Start page: 183
End page: 204
Abstract: 
شهد العالم في السنوات الأخيرة العديد من التحديات المعلوماتية ذات الأبعاد الاقتصادية، الاجتماعية، الثقافية، والعلمية، وما يهمنا في البعد التعليمي
العالي والأكاديمي، أن التحديات المعلوماتية قد شكلت بأبعادها المختلفة ضرورة مواكبة الجامعات للتقدم التكنولوجي بجميع مدخلاته، وعملياته ومخرجاته،
خصوصا في ضوء عجز النظام الحالي التقليدي عن مواجهة التحديات التي أفرزēا تقنية المعلومات والاتصالات، وتحول العالم إلى مجتمع المعرفة. وتتمحور
إشكالية الدراسة في دراسة الوضع الراهن للجامعات الجزائرية ومدى اهتمامها بتعليم الثقافة المعلوماتية، وإدخال التقنيات الحديثة على البرامج والمقررات
الجامعية وتأثيرها على هيئة التدريس.
كما تكمن أهمية الدراسة في تحقيق جملة من الأهداف أهمهـا، معرفـة الثقافـة الإلكترونيـة المسـتخدمة في جامعـة قسـنطينة 2والمطبقـة في المنـاهج والـبرامج لتهيئـة
اĐتمع للتقبل والتفاعل مع هذا النمط من التعليم، ودراسة مهارات التعليم الإلكتروني لدى منتسـبي جامعـة قسـنطينة ، 2بالإضـافة إلى دراسـة واقـع اسـتخدام
وسائل التكنولوجيا الحديثة في دعم البرامج الأكاديمية والعلمية.
ولمعرفة واقع العملية التعليمية في ظل الثقافة المعلوماتية من وجهة نظر الأساتذة المبحوثين من أجل تطوير أنماط التعليم وأساليبه في جامعة قسنطينة 2عبد
الحميد مهري، استعملنا منهج دراسة الحالة، أين قمنا بإجراء دراسة ميدانية بمعهد علم المكتبات والتوثيق، وكلية التكنولوجيات الحديثة للمعلومات و
الاتصال بجامعة قسنطينة .2وقد توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها أن للجامعة بشكل عام وجامعة قسنطينة 2عبد الحميد مهري دورا مهما في
تعليم الثقافة المعلوماتية، كذلك يجب عليها الاهتمام بالبرامج الأكاديمية وتحديثها والتي تعمل علي تغيير الجامعة نحو الأفضل، ومسايرة التطور الكبير في
مجال التكنولوجيا والثورة المعلوماتية

During the last years, the world faced numerous informational challenges in terms of economic, social, cultural and scientific dimensions. What interested us in the academic higher educational dimension were the informational challenges that constituted with their various dimensions a necessity for universities to cope with technological progress via all its inputs, procedures and outputs at the moment where the present traditional system failed in confronting the challenges generated by the information and communication technology: the world has become a knowledge society. The study of the present state of Algerian universities in terms of teaching information literacy and integrating modern techniques in the academic programs with their effects on the teaching staff constituted a real problem. Our study attempted to identify the type of information literacy adopted by the University Constantine 2 via its programs and the modern technological means used to support these programs. We adopted the case study approach in our study that was carried out at the University Constantine 2 precisely at the Institute of Library and documentation science and the faculty of news technologies. Our population of the study consisted of a sample of university teachers. We were able to obtain significant results that showed the important role played by the University Constantine 2 in teaching information literacy and in coping with technological progress.
URI: http://dspace.univ-constantine2.dz/handle/123456789/44
https://www.asjp.cerist.dz/en/article/103599
Appears in Collections:Journal Articles

Files in This Item:

Show full item record

Page view(s)

53
Last Week
6
Last month
checked on Jan 15, 2021

Download(s)

29
checked on Jan 15, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.