Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/43
Title: دور مؤسسات التعليم العالي الجزائرية في نشر الثقافة المعلوماتية دراسة حالة بجامعة قسنطينة 2
Other Titles: The role of Algerian higher education institutions in disseminating information literacy : Case Study at the University of Constantine 2
Authors: Meguenani, Sabrina 
Affiliations: Library Science and Documentation Institute 
Keywords: مؤسسات التعليم العالي;جامعة عبد الحميد مهري قسنطينة 2;المكتبة المركزية;ثقافة المعلومات
Issue Date: 15-Nov-2019
Journal: مجلة المعيار 
Volume: 24
Issue: 52
Start page: 697
End page: 716
Abstract: 
شهد القرن الحالي تحولات جذرية نتيجة تطور تقنية المعلومات. ولقد عكس هذا التطور تحديات عديدة كانت أهمها في مجال
التعليم، مفتاح المرور إلى مجتمع المعرفة. ما يقضي استحداث أنماط جديدة تساهم في التنمية، كالرفع بنوعية التعليم، لأن نشر المعرفة
مرتبط بمفهوم مجتمع التعليم الذي يعتمد على التحكم في الوسائل التكنولوجية الحديثة، وكيفيات الوصول إلى المعلومة العلمية، وهو
ما يعرف بالثقافة المعلوماتية. من هنا تبرز أهمية الدراسة، حيث أن الجزائر على غرار الدول العربية، حاولت نشر ثقافة المعلومات من
خلال تمكينهم من كيفيات استخدام المعلومة بالاعتماد على الوسائل التكنولوجية الحديثة. ويعد قطاع التعليم العالي من القطاعات
التي اهتمت بهذه القضية خاصة في إطار مشروع الحكومة الإلكترونية، لذلك تحاول هذه الورقة العلمية الكشف عن الاستراتيجية
التي تبنتها الجامعة الجزائرية، بغية نشر ثقافة المعلومات لدى الطلبة، حيث تهدف إلى الإجابة على الطرح الموالي: ما هي المجهودات
والمبادرات التي تبذلها مؤسسات التعليم العالي الجزائرية على العموم، وجامعة قسنطينة 2ممثلة في المكتبة المركزية على الخصوص لنشر
الثقافة المعلوماتية؟. حيث أبرزت الدراسة أن مؤسسات التعليم العالي بادرت بالفعل إلى الاهتمام بنشر الثقافة المعلوماتية، سواء
بشكل مباشر أو غير مباشر، إلا أنها تبقى غير كافية بالنظر للمعيقات التي تواجهها.

The development of information technology reflected many challenges in the education, the key to passing to
the knowledge society. This requires the creation of new patterns, such as raising the quality of education.
Hence the importance of the study, as Algeria, like the Arab countries, tried to spread the culture of
information by enabling them to use the information using modern technological means. Therefore, this paper
attempts to reveal if the Algerian University adopted a strategy in order to disseminate the information culture.
The study turns out that universities have already taken an interest in spreading information literacy, either
directly or indirectly, but it is still insufficient given the obstacles they face.
URI: https://www.asjp.cerist.dz/en/article/128466
http://dspace.univ-constantine2.dz/handle/123456789/43
Appears in Collections:Journal Articles


Show full item record

Page view(s)

37
Last Week
1
Last month
checked on Jan 15, 2021

Download(s)

9
checked on Jan 15, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.