Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/37
Title: دور المستودعات الرقمية المؤسسية في تعزيز الاتصال العلمي: دراسة توجهات أعضاء هيئة التدريس بجامعة قسنطينة 2
Other Titles: The role of digital institutional repositories in promoting scholarly communication: A study of the attitudes of faculty members at the University of Constantine 2
Authors: boumarafi, behdja 
Affiliations: Library Science and Documentation Institute 
Keywords: المستودعات الرقمية;الوصول الحر;الاتصال العلمي;جامعة عبد الحميد مهري قسنطينة 2
Issue Date: 1-Sep-2018
Journal: Cybrarians Journal 
Issue: 51
Abstract: 
مع التطورات في تكنولوجيا المعلومات والاتصالات على رأسها شبكة الإنترنت والأدوات المرافقة لها بدأ اهتمامالباحثين نحو النشر الحر للتعريف بنتائج أبحاثهم ودراستهم العلمية والتقنية وتسهيل الوصول إليها محليا وعن بعد، هذا أسس إلى مرحلة جديدة في الاتصال العلمي في ظل المستودعات الرقمية المؤسسية والوصول الحر للمعلومات الذي نادت به المؤسسات الأكاديمية في بداية الألفية الثالثة كوسيلة لإبراز نشاطها العلمي وحفظ ذاكرتها الفكرية وقد استثمر الباحثون هذه الوسيلة الجديدة لعرض بحوثهم ودراساتهم العلمية للاطلاع مستخدمين الأرشفة الذاتية التي كان لها الدور الأعظم في تجاوز القيود المادية والقانونية التي يفرضها الناشرون التجاريون على الباحثين والدارسين. هكذا أضافت المستودعات المؤسسية مفهوما جديدا للنشر العلمي ووفرت فرص ثمينة للباحثين للتعريف بإنتاجهم الفكري على نطاق واسع وزيادة معدلات الاستشهاد المرجعي بها كما أتاحت للجامعة إمكانية التعريف بأصولها الفكرية بهدف تحقيق مرئية على النطاقين المحلي والدولي وزيادة معامل التأثير لديها للحصول على مراتب متقدمة في الترتيب الدولي لمؤسسات التعليم العالي.

تسعى هذه الدراسة لاستقصاء أراء أعضاء هيئة التدريس بجامعة قسنطينة2، عبد الحميد مهري للتعرف على توجهاتهم نحو المستودعات الرقمية الأكاديمية ومدى استعدادهم للإسهام فيها بإنتاجهم العلمي. وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي لجمع البيانات وتحليلها ورصد العوامل المحفزة والمنفرة بالنسبة لهم وكشفت النتائج استعداد المبحوثين لإيداع أعمالهم في المستودعات المؤسسية غيرأنبعضهم أبدى مخاوف ذات علاقة بالقرصنة والتعدي عن حقوقهم الفكرية وعدم احتسابها في الترقيات العلمية و غيرها.

With the developments in information and communication technology, especially the Internet and
accompanying tools, researchers have started to focus on free publication of their research studies
and facilitate their access locally and remotely. This has led to a new approach to scholarly
communication under the digital institutional repositories and the open access to information. These
are used by academic institutions at the beginning of the third millennium as a means to highlight
its scientific activity and preserve its intellectual memory. Researchers have invested this new
medium to present their research and scientific studies using self-archiving. This has the greatest
impact in overcoming financial and legal restrictions imposed by commercial publishers therefore,
creating a new concept to scholarly communication and provided valuable opportunities for
researchers to introduce their intellectual production on a large scale and increase their citation
rates. It also allowed the university to identify its intellectual assets with the aim of achieving local
and international visibility and increasing its impact factor to improve its ranking among higher
education institutions.
This study aims to investigate the opinions of faculty members at the University of Constantine2,
Abdelhamid Mahri, to learn about their attitudes towards academic digital repositories and their
readiness to contribute their scientific production. The study used the descriptive approach to data
collection. The findings revealed the willingness of the respondents to deposit their work in
institutional repositories, but some expressed concerns about piracy, infringement of their
intellectual rights and not being considered in their promotion to higher academic rank.
URI: http://dspace.univ-constantine2.dz/handle/123456789/37
Appears in Collections:Journal Articles

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

22
checked on Nov 24, 2020

Download(s)

1
checked on Nov 24, 2020

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.