Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/21
Title: دور المكتبيين في التأسيس لحركة النفاذ المفتوح للمعلومات العلمية والتقنية والإفادة منها: دراسة استطلاعية تشخيصية بمكتبات جامعة قسنطينة1 بالجزائر
Other Titles: Librarians’ role in the establishment of open access movement to scientific and technical information: A perspective study in Academic libraries at the University of Constantine 01
Authors: Achouri, Nadhira 
Nabti, Mohamed Salah 
Affiliations: Library Science and Documentation Institute 
Library Science and Documentation Institute 
Keywords: حركة النفاذ المفتوح;المكتبات الجامعية;مقترح للتأسيس;جامعة قسنطينة1;المكتبيون;الجزائر
Issue Date: 1-Dec-2015
Conference: ICOA2014 / International Conference : "Open access and scientific research : towards new values" 
Abstract: 
حركة النفاذ المفتوح للمعلومات العلمية والتقنية أهم حركة علمية في مسيرة المكتبات الجامعية خلال الألفية الثالثة، بفضل الانترنت التي ساهمت في ظهورها بعد أزمة الدوريات والتراخيص في الربع الأخير من القرن العشرين؛ ظهر هذا النظام العلمي على الخط المباشر، بدون تكاليف، ومعفى من حقوق الطبع والنشر وقيود التراخيص لإفادة المجتمع البحثي العالمي من المعلومة العلمية والتقنية. لكن الاستفادة منه ترجع للمكتبات الجامعية بالتأسيس لمشروع النفاذ المفتوح، فهو تحدي الساعة بالنسبة لمكتبات دول العالم الثالث والدول العربية، لأنها بعيدة عن وضع سياسة واضحة له؛ والمكتبات الجامعية بالجزائر واحدة منها. المكتبيون الجزائريون كمدراء للمعرفة وجب عليهم البدء في التخطيط القبلي والبعدي لوضع مشروع النفاذ المفتوح حيز التطبيق، لأنه يضمن النفاذ لمصادر المعلومات ويلبي احتياجات المستفيدين. كما أن إستراتيجية النفاذ المفتوح متوافقة مع مبدأ المهنة المكتبية؛ وهو"الحرية والمساواة في الوصول إلى البيانات والمعلومات والمعرفة"، والمكتبيون الجزائريون أيضا بحاجة لتوعية الأساتذة الباحثين بأن مكتباتهم الجامعية تدعم النفاذ المفتوح لتحظى بمشاركتهم في التأسيس له داخلها ومنه الجامعة. تركز الدراسة على أثر النفاذ المفتوح على تنمية المجموعات؛ وتبيّن الإجراءات الواجب على المكتبيين اتخاذها لتحقيقه. أما الجانب الميداني فهو متجه نحو رصد واقع مشروع النفاذ المفتوح في المكتبات الجامعية الجزائرية محل الدراسة، يتبعه تقديم مقترح للتأسيس له.

The Open Access movement to scientific and technical information is the most significant movement on the academic libraries landscape during the 3rd millennium, due to the Internet, which contributed to its appearance after the serials and permissions crisis in the last quarter of the twentieth century. This scholarly system has appeared online, free of charge, and free of most copyright and licensing restrictions for the benefit of scholars community from the scientific and technical information. However, the benefit of Open Access to academic libraries lies in the establishment of an Open Access Project; it is a challenge today for the libraries of the third world and the Arabic world, as these libraries do not have a policy on open access and the Algerian academic libraries suffer from the same problem. Algerian Librarians as knowledge managers should start pre and post planning for the application of an Open Access Project because it ensures access to information sources and addresses the requirements of the users. Furthermore, the Open Access strategy fits well with the library profession principle: “freedom and equality in access to data, information and knowledge’’. Algerian librarians also need to inform the researchers that their academic libraries support Open Access in order for them to work together in bringing Open Access in academic libraries and thus to the university. This paper is focused on the impact of open access on collection development; it clarifies the actions for librarians to achieve open access. It presents a survey of the reality of an open access in the Algerian academic libraries object of this study. It concludes by submitting a proposal for the establishment of an Open Access.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/21
Appears in Collections:Conference Paper

Files in This Item:
File Description SizeFormat
nadhira.pdf221.84 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

29
Last Week
7
Last month
checked on Nov 24, 2020

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.